Mukaddimah
Cerita Ashabul Kahfi ditayangkan sebagai contoh keimanan yang mantap dan kukuh di dalam jiwa orang-orang beriman.
Bagaimana mereka begitu teguh dan yakin dengan keimanan sehingga mereka lebih mengutamakan keimanan dari semua perhiasan dan kesenangan hidup di dunia. Ketika mereka merasakan begitu sukar dan sulit untuk melaksanakan tuntutan keimanan dalam lingkungan kehidupan masyarakat, mereka sanggup berlindung dalam sebuah gua yang sempit demi memelihara keimanan.
Bagaimana Allah SWT memelihara orang-orang yang beriman dan menyelamatkan mereka dari penindasan serta mengurniakan kepada mereka dengan limpahan rahmatNya.
Kisah Ashabul Kahfi dicerita dan diriwayatkan dengan berbagai-bagai pendapat. Ada cerita yang berbentuk dongeng dalam buku-buku lama.
Kami hanya menerima apa-apa yang diterangkan oleh Al Quran sahaja dalam membicarakan kisah ini kerana ia adalah satu-satunya sumber yang diyakini kebenarannya.
Kami juga mengenepikan semua cerita atau riwayat dongeng yang tidak mempunyai sanad yang sahih dari menyusup ke dalam kitab-kitab tafsir.
Al Quran sendiri melarang dari mendengar dan mengambil kisah ini dari sumber-sumber lain, kerana ia adalah urusan ghaib.
Ada riwayat yang menyebut sebab turunnya kisah ini dan kisah Zul Qarnain. Orang-orang Yahudi telah menghasut orang-orang Qurais Mekah bertanya kepada Rasulullah saw mengenai dua kisah iaitu mengenai hakikat ruh atau orang-orang Qurais Mekah meminta dari orang-orang Yahudi membuat soalan supaya mereka dapat menguji Rasulullah saw. Mungkin semuanya atau sebahagiannya benar kerana pada permulaan kisah Zul Qarnain disebut “ dan mereka bertanya kepada mu tentang Zul Qarnain, jawablah aku akan bacakan kepada sebahagian dari ceritanya” ayat;83.
Tetapi ia tidak pula menyebut pada kisah Ashabul Kahfi. Oleh itu kami akan menceritakan apa yang disebut dalam surah ini.
Cara Penceritaan
Pembentangan kisah Ashabul Kahfi disudut kesenian dapat dilihat,
– Pertama ia membentangkan saringan kisah secara ringkas
– Kedua ia membentangkan cerita secara terperinci.
Ia dibentangkan dalam bentuk pemandangan-pemandangan dan dicelah-celah pemandangan-pemandangan itu ditinggalkan ruang-ruang kosong yang dapat difahami melalui susunan-susunan ayat. Ia bermula;
Saringan Ringkas Ayat
“Apakah kamu mengira kisah Ashabul kahfi dan ar Raqim itu sahaja merupakan satu bukti yang menakjubkan diantara bukti-bukti kekuasaan Kami yang lain”ayat 9
“Kenanglah ketika pemuda-pemuda itu berlindung di sebuah gua lalu mereka berdoa Wahai Tuhan Kami! Kurniakan kami rahmat Mu yang melimpah dan sediakan untuk kami kemudahan taufiq dalam urusan Kami”ayat 10
“Lalu Kami tidurkan mereka di dalam gua itu bertahun-tahun lamanya” ayat 11
“Kemudian kami bangkitkan mereka dari tidur itu untuk Kami ujikan siapakah di antara dua golongan itu yang lebih tepat kiraannya tentang lama mana mereka tinggal di sana”ayat 12
Inilah saringan kisah secara ringkas
Di dalam saringan ini Allah telah menggambarkan isi-isi asas kepada kisah yang panjang lebar antaranya:
– Kita dapat mengetahui penghuni gua itu terdiri dari pemuda-pemuda yang beriman yang berlindung di sebuah gua dan Allah telah menidurkan mereka bertahun-tahun lamanya.
– Kita tidak tahu berapa ramai pemuda-pemuda tersebut dan berapa lama mereka ditidurkan.
– Kita mengetahui mereka dibangkitkan semula dari tidur yang lama supaya dapat diketahui siapakah diantara dua golongan yang sedang bertelagah pendapat mengenai mereka yang lebih teliti kiraannya.
Walaupun kisah Ashabul Kahfi ini merupakan kisah yang ajaib dan aneh tetapi ia bukanlah satu-satunya bukti kekuasaan Allah SWT yang paling ajaib dan aneh, kerana dari lembaran-lembaran dan dicelah-celah alam buana ini terdapat berbagai-bagai keajaiban dan keanehan yang lebih hebat dari kisah ini.
Perincian Cerita
Setelah kita mengikuti saringan cerita yang menarik, ayat-ayat berikut mula membentangkan dan menceritakan kisah ini secara terperinci.
Ia bermula dengan penegasan bahawa apa yang diceritakan oleh Allah SWT mengenai kisah ini, ia adalah keterangan yang muktamad dan keterangan yang diyakini kebenarannya.
Ayat-ayat Perincian
“Kami menceritakan kisah ini pada mu, cerita mereka yang sebenar.Mereka adalah pemuda-pemuda yang telah beriman kepada Allah, Tuhan mereka dan Kami telah menambahkan lagi hidayat kepada mereka”
ayat 13
“dan Kami telah meneguhkan hati mereka ketika mereka bangkit lalu berkata; Tuhan kami adalah Tuhan yang memiliki langit dan bumi,kami tidak akan menyembah tuhan yang lain dari Nya, seandainya kami menyembah yang lain dari Nya bererti kami telah mengatakan satu penyelewengan yang amat jauh”
ayat 14
Ayat-ayat Perincian
“mereka adalah kaum kami yang telah menyembah tuhan-tuhan yang lain dari Allah, cubalah mereka buktikan sifat ketuhanan tuhan-tuhan yang lain itu dengan hujah yang jelas, tidak ada orang yang lebih zalim dari orang-orang yang melakukan pembohongan terhadap Allah” ayat 15
“Dan oleh sebab kamu telah mengasingkan diri dari mereka dan dari sembahan-sembahan yang disembah mereka selain dari Allah, maka pergilah kamu berlindung di dalam gua nescaya Allah Tuhan kamu melimpah kurniaan rahmat Nya ke atas kamu dan menyediakan pertolongan terhadap urusan kamu” ayat 16.
Makna Perkataan
Inilah pemandangan pertama dari pemandangan-pemandangan kisah :
“mereka adalah sekumpulan pemuda-pemuda yang telah beriman kepada Allah Tuhan mereka”
“Dan Kami telah menambahkan lagi hidayat kepada mereka” maksud hidayat dengan memberi ilham dan bimbingan kepada mereka bagaimana mereka menguruskan urusan mereka.
“Dan Kami telah meneguhkan hati mereka” maksudnya hati mereka menjadi kukuh, teguh dan yakin kepada kebenaran yang telah diketahui dan berbangga dengan keimanan yang mereka pilih.
“Ketika mereka bangkit” qiyam pergerakan bangun adalah harakat yang menunjukkan keazaman dan ketabahan (thabat)
Makna Perkataan
“lalu berkata Tuham kami adalah Tuhan yang memiliki langit dan bumi” Bermaksud Dia adalah Tuhan semesta Alam buana ini.
“Kami tidak akan menyembah tuhan yang lain dari Nya” bermaksud Dia adalah Tuhan Yang Maha Esa tanpa sebarang sekutu.
“Seandainya kami menyembah yang lain dari Nya bererti kami telah mengatakan satu penyelewengan yang amat jauh” bermaksud kami telah melampau dari kebenaran dan menyeleweng dari jalan yang betul
Tempelak kepada Kaum Mereka
Seterusnya mereka menoleh kepada kepercayaan yang dipegang oleh kaum mereka, lalu pemuda-pemuda itu mengengkarinya dan mengecam cara mereka berfikir dalam membentuk aqidah mereka.
“Mereka adalah kaum yang telah menyembah tuhan-tuhan yang lain dari Allah,cubalah mereka buktikan sifat ketuhanan tuhan-tuhan yang lain itu dengan bukti yang jelas” ayat 15
Inilah Manhaj
Inilah manhaj ‘aqidah yang sebenar’. Seseorang itu mestilah mempunyai hujah yang kuat, dalil dan bukti yang dapat mempengaruhi hati dan akal, yang menjadi sandaran kepada iktikadnya.Jika tidak ada bukti dan hujah, ia merupakan pendustaan yang amat keji kerana berdusta terhadap Allah.
“Tidak ada orang yang lebih zalim dari orang-orang yang melakukan pembohongan terhadap Allah” ayat 15
bermaksud betapa tegasnya pendirian pemuda-pemuda itu. Mereka tidak ada sebarang keraguan dan sikap teragak-agak. Mereka adalah pemuda-pemuda yang kuat tubuh badan, kuat iman dan pendirian dan amat keras kecaman dan bantahan terhadap apa yang dipercayai oleh kaum mereka.
Perbezaan Jalan
Perbezaan antara dua jalan ini amat jelas. Kedua-dua iktikad itu telah bercanggah dengan terang dan nyata. Tidak ada sebarang titik pertemuan dan tidak ada cara hidup yang sama.
Oleh itu mereka pasti menyelamatkan aqidah mereka, kerana mereka bukan para rasul yang diutus kepada kaum mereka,dan ditugaskan menyeru kaum mereka kepada aqidah yang betul serta bersedia menerima segala akibat yang biasa dihadapi para rasul.
Perbezaan Jalan
Mereka hanya pemuda-pemuda yang mendapat hidayat dalam masyarakat yang zalim dan kafir. Tidak mungkin mereka dapat hidup jika mereka menwar-warkan aqidah mereka secara terang-terangan. Begitu juga mereka tidak sanggup bermuka-muka dengan kaum mereka, iaitu dengan menyembah apa yang disembah oleh kaum mereka kerana hendak menyelamatkan diri dan menyembunyikan ibadat mereka kepada Allah.
Mengikut pendapat yang rajih rahsia keimanan mereka telah terbongkar, tidak ada jalan lain bagi mereka, melainkan melarikan diri mencari perlindungan Allah demi menyelamatkan agama mereka. Mereka redha memilih gua dari kesenangan dan keseronokkan hidup. Mereka sepakat dalam untuk menyelamatkan diri.
Ayat 16
“Dan oleh kerana kamu telah mengasingkan diri dari mereka dan dari sembahan-sembahan yang disembah mereka selain dari Allah, maka pergilah kamu berlindung di dalam gua nescaya Allah Tuhan kamu mengurniakan rahmat Nya ke atas kamu dan menyediakan pertolongan terhadap urusan kamu”
Keajaiban Iman
Di sinilah terdedah keajaiban hati pemuda-pemuda yang beriman, mereka telah mengasingkan diri dari kaum mereka.
Mereka meninggalkan kampung halaman, berpisah dengan kaum keluarga dan membuang segala keindahan dan kenikmatan dunia, dan sanggup berlindung dalam gua yang sempit,kasar dan gelap.
Mereka begitu selesa dan gembira dengan rahmat Allah. Rahmat Allah itu luas dan begitu damai sekali
Keajaiban Iman
“nescaya Allah Tuhan mengurniakan rahmat Nya ke atas kamu” yan sur bermaksud melimpah ruah yang menggambarkan suasana yang luas, selesa, damai dan lega . Iaitu gua yang sempit menjadi luas, lapang dilimpahi dengan rahmat Nya sehinggga menjadikan dinding gua yang sempit menjadi luas, dinding yang keras menjadi lembut, suasana yang sepi menjadi tenang. Seluruhnya membayangkan kerahmatan, kelembutan, kerehatan dan keselesaan.
Nilai Iman
Itulah keimanan ! Berapakah nilai fenemona dunia yang dirasai dalam kehidupan mereka di dunia? Di dalam lubuk hati orang-orang beriman, mereka berada alam lain, dipenuhi dengan keimanan dan hubungan mesra dengan Allah Yang Maha Penyayang.
Itulah alam kehidupan yang dinaungi dengan kerahmatan, kelembutan, kedamaian dan keredhaan.
Ayat 17
Kemudianpemandangan itu ditutup dengan tabir., lalu disingkap kembali untuk menayang senario baru di mana pemuda-pemuda itu di tidurkan oleh Allah SWt.
“Dan engkau dapat melihat apabila matahari naik di timur cahanya menyimpang ke sebelah kanan gua ada apabila matahari terbenam cahayanya menyinsing melepasi mereka ke sebelah kiri gua, sedangkan mereka berada di lapangan gua, itulah di antara tanda-tanda kekuasaan Allah, sesiapa yang diberi hidayat oleh Allah, maka dialah sebenarnya mendapat hidayat, dan sesiapa yang telah di sesatkan Nya maka kamu dapati tidak ada sesiapa yang sanggup menjadi perlindung yang memberi bimbingan kepadanya”
Keindahan al Quran
Itulah satu gambaran ilusterasi yang menarik. Ia merakamkan keadaan pemuda-pemuda yang berada di dalam gua seolah-olah tali rakaman filem yang sedang bergerak merakamkan keadaan matahari naik meninjau gua itu, kemudian cahayanya menyimpang dari mereka seolah ia berlaku dengan sengaja.
Perkataan ‘tazaawaru’ menyimpang bermaksud tindakan cahaya matahari menyimpang itu dilakukan dengan iradat. Iajuga menggambarkan pergerakan matahari jatuh yang melewati mereka ke arah kiri, semasa berada di lapangan gua.
Rakaman pemandangan itu dihabiskan dengan ulasan al Quran yang biasa diselangi dalam perjalanan cerita untuk menyedarkan hati manusia pada waktu yang sesuai.
Kekuasaan Allah
“Itulah di antara tanda-tanda kekuasaan Allah” iaitu Allah telah meletakkan mereka dalam keadaan begitu di dalam gua. Cahaya matahari hampir dengan mereka tetapi sinarannya tidak menjadi bahang kepada tubuh mereka. Mereka berada di situ tidak mati dan tidak pula bergerak.
“sesiapa yang diberi hidayat oleh Allah, maka dialah sebenarnya mendapat hidayat, dan sesiapa yang telah di sesatkan Nya maka kamu dapati tidak ada sesiapa yang sanggup menjadi perlindung yang memberi bimbingan kepadanya”
Petunjuk dan sesat ada peraturan Allah. Sesiapa yang mendapat hidayat dari ayat-ayat Allah bererti dia telah diberi hidayat oleh Allah mengikut peraturannya, dan dialah mendapat hidayat yang sebenar. Sebaliknya sesiapa yang tidak mengambil sebab-sebab yang membolehkannya mendapat hidayat maka dia akan sesat. Kesesatannya itu mengikut peraturan Ilahi, bermakna dia telah disesatkan Allah. Selepas kesesatan itu tidak ada sesiapa yang dapat memberi petunjuk dan hidayat kepadanya.
Ayat 18
“Dan kamu mengira mereka itu bangun, pada hal mereka tidur, dan Kami membalik-balikkan badan mereka ke kanan dan ke kiri , sedangkan anjing mengunjurkan kedua lengannya di muka pintu gua, dan jika kamu melihat mereka tentulah kamu akan berpaling melarikan diri dan hati mu dipenuhi dengan ketakutan kepada mereka”
Ayat seterusnya menyempurnakan pemandangan yang mengkagumkan , di mana pemuda-pemuda di balik-balikan tubuh mereka ke kanan dan ke kiri, mereka berada dalam keadaan tidur yang lama sehingga orang yang melihat mereka menyangka bahawa mereka sedang berjaga., sedangkan mereka tidur. Manakala anjing mereka pula seperti kebiasaan sifat anjing yang sedang menghulurkan kedua-dua lengan di depan pintu gua, seolah-olah menjaga mereka.
Keadaan mereka yang tidur berbalik-balik itu, boleh menimbulkan perasaan takut kepada orang yang melihat mereka kerana mereka seperti orang berjaga sedangkan mereka tidur. Itulah takdir Allah supaya tidak ada orang yang dapat mengganggu mereka sehingga sampai masa yang ditentukan oleh Allah.
Wallahu ‘alam
Pembentangan yg baik seta menjadi pedoman yg jelas .. terima kasih
By: RazakRao on Januari 24, 2010
at 8:36 am